søndag den 12. oktober 2014

Sælgere i sving - med hinanden...


Kaffepause -  nu til selve forløbet med vores produktlancering: Hvilken specifik kommunikation vil skabe læring virtuelt, for nu at tage Lars' kommentar her fra bloggen op? Store spørgsmål, som egentlig kræver store svar, men jeg vil nu lade dem starte her i det små...Hvis man kigger på vores oplæg til denne produktlancering, har vi dækket flere af aktiviteterne i Leimbachs model af læringstransfer, for nu lige at tage ham frem igen. De er kort beskrevet som nedenfor. Vil den type kommunikation, som vi har tænkt os, føre til læring i min organisation?


1. Learner Readiness activities: These activities focus on ensuring that the learner is
prepared for the core learning event. Activities that address motivation, learner goals, self-efficacy,
and testing of prerequisite skills are included in this category:

Vi vil før produktlancerings-seminaret tilsende forskellige videoer om produktet og forberedelserne på fabrikken med det og med lanceringen, hjemmelavede og også officielle promotion-videoer. Sælgerne, som vi husker kommer fra flere lande, får virtuelt en oplevelse af stoffet i Kolbs forstand, og ideelt set får vi det sat op, så sælgerne også kan eller skal give feedback på det, de får for at starte en reflektion: Spørgsmål, tvivl, reaktionerne i al almindelighed…Ideelt set måtte det gerne være en fælles refleksion, der starter over et form for kollaborativt medium. Vi har ikke defineret, hvad dette kunne være, men at dele reaktioner og viden i et virtuelt fælles forum ville støde på modstand: Vores sælgerne er fysisk på farten altid og har meget lidt tid foran en pc, og at bidrage i hvert fald skriftligt til et forum mellem flere lande ville være en udfordring, fordi engelsk ikke er noget, de alle behersker. En udfordring for os i fremtiden kunne være, hvordan vi kan bruge andre værktøjer til dette, så det skriftlige ikke stod i centrum. En løsning nu kunne være, at vi deler disse ting per mail og samler og formidler, de reaktioner vi får, hvis ikke de stiles til alle eller er på engelsk. Ikke perfekt, men en start - og en start i en vel at mærke ny proces for sælgerne. Så måske er ambitionen høj nok lige nu.


2. Learning Transfer Design activities: These are activities embedded in the instructional
design that are intended to support learning transfer. Practice activities, role modeling,
setting learning goals, and application review and support are examples:

Vi vil efter produktlancerings-seminaret udsende videoer og tekstbeskeder om produktet, som støtter forstærkningen af den væsentligste produktviden og de centrale salgsargumenter Der skal også formidles status og erfaringer fra de forskellige markeder fra de forskellige sælgere, som deles med de øvrige. Ideelt set har vi et virtuelt fælles forum produktchefen, lanceringsansvarlige og sælgerne fra de forskellige lande egentligt opbygger dette på lige fod. På grund af de ovennævnte problemer med skriftlighed og engelsk sprogfærdighed er vi ikke helt der endnu og vi skal nok ind som fordyrende mellemled som i den indledende fase, som jeg beskrev ovenfor. Men noget lignende kan foregå på lokalt plan i hvert land – se her:


3. Organizational Alignment activities: These activities focus on ensuring that the
organization supports the use of the skills. Activities here include manager coaching, peer
support, connecting learning to the job, and creating a learning culture:

Vi vil understøtte anvendelsen af viden og færdigheder med videndeling-webinarer mellem sælgerne lokalt. Det ville være praktisabelt: Det er en mundtlig aktivitet, der foregår på lokalsprog og kan sætte den type kollaborativ proces i gang, som vi ikke har så meget af i dag.

Der er noget at diskutere på ny, når jeg i morgen vender træningskonceptet og planen til Christina igen. Kan sælgerne i de forskellige lande kun dele erfaringer  og reflektioner med os før og efter produktlancerings-seminaret  som mellemled som nævnt i punkt 1 og 2? Kan vi finde en model, hvor vi ikke bliver formidlerne, men bare rammesætterne?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar