tirsdag den 7. oktober 2014

Så satte Lars noget igang....

En kommentar til mit første indlæg fra Lars havde en skarp vending: Vi skal "finde frem til den kommunikation og adfærd, der skaber læring og udvikling i virtuelle miljøer".

Ja, hvilken specifik kommunikation vil skabe læring i de virtuelle sammenhænge, vi ønsker at møde vores sælgere i lige præcis i det projekt, jeg lige har taget op nedenfor? Hvad vil de ignorere, hvad vil motivere dem, hvad vil fange dem, hvad vil irritere dem? Jeg går i tænkeboks.

4 kommentarer:

  1. Hej Anne-Sofie. Spændende problemstilling du står med. Jeg synes det er nogle fine kommentarer, som er kommet og vil gerne fortsætte i den retning: Nemlig, at det ikke er læring for læringens skyld, men læring fordi det skal gøre en forskel. Det er jo ofte virkeligheden når en organisation arbejder med læring og det er måske her det kraftigste argument for at motivere ledere og deltagere ligger. Der ligger faktisk en del arbejde, som har belyst emnet, som det måske kunne være interessant at se nærmere på. Der er en fyr der hedder Michael Leimbach som har undersøgt hvilken effekt det har at lave læringsunderstøttende aktiviteter. Jeg tror, at du vil kunne finde noget ammunition her. En af hans fund er netop, at det gør en stor forskel at lave disse læringsunderstøtttende aktiviteter, hvis man vil gøre en varende forskel i praksis. Han forholder sig dog ikke til om de er online eller ej, men det er vel ligegyldigt i denne sammenhæng ( -:
    Han har lavet en fin artikel, som hedder: Learning Transfer Model: A research-driven approach to enhancing learning effectiveness. Over i den mere konsulentagtige litteratur er der en fyr som Robert Brinkerhoff, som har skrevet nogle bøger om transfer, som jeg også synes er spændende. Ved ikke helt om det var det du efterspurgte, men måske kan det bruges?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for henvisningerne! Jeg skal have gået artiklen efter (Brinkerhoff kender jeg), og jeg mener ikke, at det betyder noget, om det er online eller ej sådan i det grove perspektiv. Det er jo læreprocesserne, vi taler om. Vende lige tilbage om den!

      Selv har jeg haft fornøjelse af Marc Rosenbergs Beyond E-Learning, der ligeledes prøver at sætte læreprocessen og de organisatoriske rammer før tekniklogien. Har set ham to gange på den årlige ASTD-konference, han kan virkelig noget med at konkretisere læreprocesser (er det det, vi kalder konsulent-agtigt måske?!)

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Anne-Sofie. Fedt, at du kunne bruge Leimbach til noget. Og som du siger, er han god i forhold til at kommunikere med ledelsen. Konsulentagtigt fik en lidt negativ klang (-: det var egentlig ikke hensigten. Tak for tippet med Rosenberg. Ham kender kender jeg ikke, så det skal jeg kigge nærmere på.

    SvarSlet